Pred uporabo zdravil natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.

Dovoljena in odsvetovana živila

Prehranska priporočila za uravnavanje holesterola 1, 2, 3


Priporočena izbira
Zmerna izbira
Izbirati občasno in v omejenih količinah
Žitarice, kosmiči
polnozrnati izdelki
kruh iz rafinirane moke, riž, testenine, prepečenec, koruzni kosmiči
pecivo, kolači, pite, rogljički
Zelenjava
surova in kuhana zelenjava
krompir
zelenjava, pripravljena z maslom ali smetano
Stročnice
leča, fižol, bob, grah, čičerika, soja



Sadje
sveže ali zmrznjeno sadje
sušeno sadje, vloženo sadje, sorbeti, sadne lizike, sadni sok brez dodanega sladkorja

Oreščki in semena

vse vrste neslanih oreščkov in semen
kokos
Meso in ribe
puste in modre ribe, perutnina brez kože
pusta govedina, jagnetina, svinjina, teletina, morski sadeži
klobase, salame, slanina, rebrca, hrenovke, drobovina
Mlečni izdelki in jajca
posneto mleko in posneti jogurt
mleko z malo maščobe, sir in drugi mlečni izdelki z malo maščobe, jajca
navadni sir, smetana, polnomastno mleko in polnomastni jogurt
Sladkarije in sladila
sladila brez kalorij
saharoza, med, čokolada
torte, sladoledi, fruktoza, brezalkoholne sladke pijače
Kuhane maščobe in prelivi
kis, gorčica, prelivi brez maščob
olivno olje,  rastlinska olja (ne iz tropskih krajev), mehke margarine, solatni prelivi
maslo, trans maščobe, trde margarine (se jih izogibamo), palmino in kokosovo olje, svinjska mast, slanina, majoneza, kečap


Namigi za zdravo kuhanje

Za zdrav življenjski slog je pomembna ne le izbira primernih živil, temveč tudi način priprave.

Splošni nasveti

Izbirajte med različnimi metodami priprave hrane: kuhanje in kuhanje v pari, priprava jedi na žaru, priprava v ponvi brez olja in pečenje, priprava v mikrovalovni pečici. Odsvetovana sta cvrtje in praženje. Pri pečenju na žaru bodite pozorni, da hrana ni preveč pečena in morebitni zažgani del odstranite.

V vsak obrok vključite svežo zelenjavo, ki ni toplotno obdelana.

Zamenjajte prečiščena oz. rafinirana živila (npr. belo moko, beli kruh) s polnozrnatimi živili (npr. polnozrnate moke, rjavi riž, oves, ječmen), vedno kadar je to mogoče.

Izberite prave maščobe za pripravo hrane in bodite pozorni na količine

Pri pripravi hrane nasičene živalske maščobe nadomestite z rastlinskimi olji.
Namesto polnomastnega mleka in jogurta ter smetane uporabite polposneto ali posneto mleko in jogurt. Odrežite vidno maščobo pri mesu in šunki ter odstranite kožo pri perutnini. 

Zmanjšajte izgubo hranil med pripravo hrane

Pri kuhanju hrane (zlasti zelenjave) uporabite čim manj vode. Hrane ne prekuhajte. Kuhanje v pari je eden najbolj zdravih načinov kuhanja, saj hrana obdrži največjo količino vitaminov in mineralov. Namesto kuhanja v vreli vodi uporabite mikrovalovno pečico ali parno pečico, ker boste tako v hrani ohranili več vitaminov in mineralov.

Omejitev soli

Odvadite se dosoljevanja pripravljene hrane. Sol lahko delno ali v celoti nadomestite z zelišči in začimbami, ki okus hrane še izboljšajo. Kot začimbo namesto soli lahko uporabite kis ali limonin sok.

Prednost dajte sveži ali zamrznjeni zelenjavi in stročnicam, ker so v konzervirani obliki običajno že soljene. Izberite kruh in žitarice z manjšo vsebnostjo soli (preberite prehranske podatke). Izogibajte se začimbnim mešanicam z veliko vsebnostjo natrija, kot je npr. sojini omaki. 

Omejite porabo mesnih izdelkov, ki vsebujejo veliko soli (preberite prehranske podatke). Izogibajte se pripravljenim mešanicam začimb, ker pogosto vsebujejo veliko soli. Kadar je le mogoče, uporabite sveža ali posušena zelišča.

Vir:

  • 1. Prehranska priporočila za uravnavanje holesterola. Lek: 2019.
Pred uporabo zdravil natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Pred uporabo zdravil natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.