Andreja Peklar - Ilustracije
Od 25. 10. 2022 do 11. 12. 2022
Slovenski ilustratorji se v novejšem času vse bolj pogosto potrjujejo tudi v mednarodnem kulturnem okolju, kar nedvomno kažejo številne nagrade in priznanja z mednarodno veljavo. Mednje gotovo sodi Andreja Peklar, ki se doma in na tujem ob klasičnih slikanicah uveljavlja tudi z izvirnimi avtorskimi knjižnimi projekti kot piska in ilustratorka. Njeno ilustratorsko delo čvrsto temelji na izrazito razpoznavnem avtorskem pristopu, ki ga zaznamujeta sodobna likovna zasnova in izvedba, slednja temelječa na kombinaciji ročnega zapisa, risb in akvarelov, kolažiranja ter snovanja na računalniku. Najnovejša dela in projekti te avtorice izkazujejo torej sodoben likovni pristop in znotraj tega naklonjenost digitalni praksi. Ilustratorka otrokom ob tem ponuja izjemno pozitiven odnos do narave in živih bitij, hkrati pa se poskuša najmlajšega občinstva dotakniti z magičnimi podobami našega sveta, bližnjega in oddaljenega okolja, s pogledi čez obzorje, tja do vesolja in zvezd. Peklarjeva je pred slikarstvom študirala filozofijo ter umetnostno zgodovino in to je gotovo vplivalo na njen spoštljivi odnos do kulturne dediščine ter dediščine nasploh, ki ga lahko zaznamo na primer v njenih ilustracijah za poljudnoznanstvene knjižne izdaje.
Za tiste knjige, pri katerih sama ustvari literarno predlogo in jo opremi z ilustracijami, Peklarjeva pravi, da v njih združuje »ljubezen do likovnosti – podobe in literature – besede«. Pri teh slikanicah po njenem mnenju v procesu nastajanja vse tekoče prehaja od risbe k besedi in obratno. Sozvočje podobe in besed ter njun harmonični preplet sta končna cilja tovrstnih stvaritev, kar gotovo prispeva k večji učinkovitosti sporočilnih vrednot slikanic in jasnosti njihovega izraza. Andreja Peklar razvija svoje ilustracije tudi do »skrajnih meja«, ko knjiga ne potrebuje več besedila, ampak zgodbo v njej razvije in razplete s sosledjem naslikanih prizorov (Ferdo, veliki ptič). Nosilci zgodbe so v tem primeru natančno opredeljene in likovno zgovorne podobe, pri katerih Peklarjeva z veščo roko uveljavi vse svoje najbolj »udarne« likovne prvine: risbo, strukture in barvno bogastvo, predvsem pa zgodbe razprede z dinamično zasnovanimi prizori in scenami, ki spominjajo že kar na filmske.
Tudi pri izrazito otroških slikanicah veje iz njenih ilustracij poetičnost, nežnost, vse izhaja iz ilustratorkine občutljivosti in pravih občutkov za primerno naglaševanje pripovedi. Pri opremi del za starejše bralce, npr. pesniških zbirk, se nenadoma pojavijo drobne, a učinkovite likovne »izpovedi« v obliki nežnih spontanih barvnih zapisov, naslikanih z mehkimi potezami čopiča. Vse je na robu minimalizma, a vendarle v polnosti prispeva k izpovedni moči besedila.
Ilustracije Andreje Peklar so po svoje raznolike in je med njimi mogoče razpoznati nekako dve glavni liniji. Pri prvi se zgodbe odvijajo z odločno izrisanimi liki glavnih junakov v čisti belini prostora, ki daje vtis nenavadne odprtosti, celo neskončnosti. Pri drugi so podobe z neverjetnim bogastvom oblik poslikane od roba do roba. Izžarevajo posebno »likovno gostobesednost«. Vsaka izmed teh interpretacij zgodbam zagotavlja izostrenost motiva in ustrezno naglašenost dramaturških prvin.
Avtorica se skrbno loteva likovne zasnove izbranih pripovedi in v njih do kraja pretehta zgradbo vsakega posameznega prizora. Želi doseči res prepričljivo likovno dopolnitev besedila, ga s tem nadgraditi in mu vdahniti tisto končno, umetniško doživeto magičnost ter očarljivost.
Iztok Premrov
Andreja Peklar se je rodila v Kamniku. Po končani gimnaziji je študirala umetnostno zgodovino in filozofijo na Filozofski fakulteti v Ljubljani, zatem je bila sprejeta na Akademijo za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je študirala slikarstvo in leta 1991 diplomirala pri profesorjih Andreju Jemcu in Jožefu Muhoviču. Že kmalu po končanem študiju je stopila v svobodni poklic in se posvetila predvsem ilustriranju knjig za otroke. Z ilustracijami je opremila več kot sedemdeset različnih knjig, med njimi slikanice, pa tudi številne učbenike za otroke in mladino. Objavila je vrsto ilustracij v periodičnih revijah, npr. v Cicibanu, Kekcu, Galebu, Mavrici, Cicidoju in nekaterih drugih. Hkrati je kot oblikovalka in ilustratorka sodelovala pri številnih izdajah muzejskih in drugih ustanov, npr. Mestnega muzeja Ljubljana, Narodnega muzeja Slovenije, Pokrajinskega muzeja Celje, Muzeja Kamnik in drugih. Ustvarila je tudi nekaj scenografij za Lutkovni gledališči Ljubljana in Maribor.
Svoja dela je med letoma 1994 in 2022 razstavila na petindvajsetih samostojnih razstavah v slovenskih galerijskih ustanovah in knjižnicah od Ljubljane, Maribora, Kranja, Radovljice, Kamnika do Nove Gorice in Črnomlja. Je redna gostja najpomembnejših domačih in tudi tujih selekcioniranih razstav ilustraciji, kot so Slovenski bienale ilustracije, Hrvaški bienale ilustracij, Bienale ilustracij Bratislava, Zlatno pero Beograda in številnih drugih sorodnih pregledov v Italiji, Franciji, na Portugalskem, v Združenih državah Amerike, Kitajski, Koreji, Iranu, Ukrajini, Estoniji, Združenih arabskih emiratih in drugod. Leta 2018 so bile njene ilustracije uvrščene na eno najpomembnejših razstav ilustracij na knjižnem sejmu v Bologni.
V zadnjem času se posveča predvsem ustvarjanju avtorskih slikanic. Kot samostojna ustvarjalka v kulturi živi in ustvarja v Ljubljani.
Ilustracije so iz knjig Ferdo, Veliki ptič, Luna in jaz, Buba in Tisoč ptic izšle pri založbi KUD Sodobnost International 2015, 2018, 2020 in 2021.
Nagrade in priznanja:
- Nagrada Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico, Ljubljana, 2006, 2017, 2019
- Nagrada mednarodno zlato pero, Beograd, Srbija, 2007
- Nagrada vijolični otok, tekmovanje Nami, Koreja, 2015
- Best of the best, Hiii Illustration, Kitajska, 2016
- Nagrada odličnosti, Razstava ilustracij Bologna, Italija, 2018
- Častna lista IBBY, Atene, Grčija, 2018
- Prva nagrada, Sharjah, Združeni arabski emirati, 2021
- Priznanje Hinka Smrekarja, 12. bienale slovenske ilustracije, 2016/2017
- Posebno priznanje, osmi hrvaški bienale ilustracije, Zagreb, Hrvaška, 2020