Lado Jakša

Galerija Lek, 8. september 2009 – 2. oktober 2009

Svetločutno valovanje

Do 2. oktobra bo v Galeriji Lek s svojimi vrhunskimi fotografijami gost samostojni umetnik Lado Jakša, ki se kot umetniški fotograf ukvarja tudi z multivizijskimi projekti, s fotografijami opremlja ovitke plošč in druge vizualne komunikacije ter redno sodeluje na mednarodnih likovnih simpozijih doma in na tujem. Znan je tudi kot komponist in izvajalec lastne glasbe. Ustvaril je tudi filmsko glasbo za več kot devetdeset filmskih in televizijskih projektov, kot so celovečerni igrani filmi, dokumentarni filmi in televizijske serije. Sodeloval je tudi v več kot stotih gledaliških predstavah doma in na tujem ter imel številne samostojne koncerte v Sloveniji, Evropi in ZDA.

Odprtja razstave fotografskih del pod naslovom Svetločutno valovanje, se je v torek, 8. septembra, udeležilo veliko število ljubiteljev del Lada Jakše. Z zanimanjem so si ogledali razstavljene fotografije in prisluhnili avtorjevemu glasbenemu nastopu, ki je s svojo izrazito senzibilnostjo prepletel zgodbe in izkušnje iz sveta glasbe z lastno fotografsko umetnostjo in prisotnim pričaral nepozabno zlitje zvočnega in vizualnega doživetja svetločutnega valovanja.

Več o življenjski in vsestranski umetniški poti Lada Jakše, ki je ustvaril že več kot 90 multivizijskih projektov v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, Italiji, Franciji, Portugalski in ZDA ter v tujini vodil več kot deset glasbenih in fotografskih delavnic, je uvodoma predstavila Eva Longyka Marušič.

Bogat umetniški opus avtorja, ki s svojo ustvarjalnostjo nadvse uspešno prepleta fotografski in glasbeni svet, je obiskovalcem slikovito približal likovni kritik Iztok Premrov.

Razstavo del vsestranskega umetnika Lada Jakše si v Galeriji Lek lahko ogledate do 2. oktobra 2009.

Svetločutno valovanje

Fotografski svet Lada Jakše je nenavadno bogat in spreminjajoč se, saj avtor z njim nenehno išče nove odseve v vidnem svetu okrog nas. Fotografijo že dalj časa uporablja kot vizualno izrazno sredstvo, s katerim se odziva na resničnost sveta, vendarle pa z njo izrablja tudi vse tiste možnosti, s katerimi lahko videno in zabeleženo resničnost “spreminja” in po svoje interpretira glede na trenutna razpoloženja. Lado Jakša je v desetletjih nepretrganega fotografskega ustvarjanja toliko zbistril lastno fotografsko govorico, da se z njo lahko skoncentrirano loti posameznih tem, s katerimi ustvarja svoje fotografske cikle. Avtor se zaveda, da je občutljivost sveta tudi njegova lastna občutljivost in da s tem, ko se približuje detajlom v naravi, v okolici, kjer črpa motiviko, po svoje stopa tudi bliže k samemu sebi. Sam pravi, da v razmislek podaja zdrav in ozaveščen odnos do narave, zemlje, soljudi in končno do vesolja ter naše odgovorne vloge v njegovem bioritmu, ki mu nujno moramo prisluhniti, sicer se bo naveličalo naše arogance in neodgovornosti na tem planetu. S tem nas gotovo jasno opozori na svojo angažiranost v umetnosti.

Lado Jakša po drugi strani z izrazito senzibilnostjo, ki jo uspešno uveljavlja v fotografski ustvarjalnosti, tke v svoje zgodbe tudi izkušnje iz sveta glasbe, ki mu je enako blizu kot fotografski svet. Še več, v določenih projektih oba poveže v učinkovito ustvarjalno celoto. To pomeni, da v opazovani okolici ne le vidi, ampak tudi sliši vse tisto, kar kasneje povzame in interpretira bodisi v vizualni ali glasbeni izrazni obliki. Še eno posebno strokovno nagnjenost je treba omeniti pri ustvarjalnosti Lada Jakše, to je poznavanje umetnostne zgodovine. Avtor je namreč tudi umetnostni zgodovinar in tako v svoj motivni svet vnaša nekatere znane umetnostnozgodovinske teme in ikonografske motive. To pomeni tudi, da se avtorjeva izredna občutljivost v končnih dosežkih poveže še z njegovimi poglobljenimi razmišljanji o smislu in ciljih likovnih pripovedi ter izpovedi, ki pri njem potekajo s pomočjo fotografskega medija in v nadaljevanju s pomočjo multivizije. Ta dejansko pomeni sintezo vseh ustvarjalnih potencialov Lada Jakše.

Tako se pri tem avtorju pojavljajo motivi, ki jih, kot v drugih oblikah vizualne umetnosti, na primer v slikarstvu, lahko delimo na figuralne, krajinske, interpretativne, tudi abstraktne. Avtor zna svetlobne dražljaje v pokrajini fotografsko pretvoriti v povsem abstraktne podobe in jim s pomočjo naslovov vdahniti vsebinsko naravnanost ter opredeliti njihov pomen. Tako valovanje in trepetanje svetlobe v prostoru dobi posebno mesto v Jakševi fotografiji, skorajda se zdi, da se z avtorjem vse spaja v harmonično, a tudi dinamično celoto. Namreč kljub umirjenemu tehtanju in kompozicijskemu redu, ki na neki način vladata v Jakševi fotografiji, se zdi, da ostaja dovolj prostora za dinamiko v pripovedi, za razgibanost teles in predmetov, ki jih upodobi na svojih slikah. In ti dve temeljni razsežnosti njegovim fotografijam dajeta vso potrebno likovno dovršenost in vsebinsko polnost.

Naj navedem še avtorjevo zgoščeno misel, ki natančno pojasnjuje izredno pomemben del njegove fotografske izkušnje: “Fotografija s svojimi optičnimi možnostmi “nenaravnega” ostrenja, razostrenja, zamrznitve, nerealnimi zornimi koti in perspektivami, specifičnimi izraznimi plani posebnih objektivov in podobnim omogoča zapise likovnih sledi, ki so izvorno sicer odraz realnega sveta, a skozi ustvarjalno uporabo teh optičnih in za fotografijo specifičnih tehničnih posebnosti dobijo povsem samosvoj likovni izraz.”

In pri tem samosvojem likovnem izrazu Lado Jakša vztraja vse svoje ustvarjalno obdobje in ga tudi nenehno dopolnjuje z novimi likovnimi in drugimi vrednotami. Med njimi je vsekakor treba posebej poudariti fotografov iskren odnos do sveta in sočloveka.

Iztok Premrov

Biografija

Lado Jakša je diplomiral na Oddelku za umetnostno zgodovino na ljubljanski Filozofski fakulteti in na SGBŠ v Ljubljani. Od leta 1981 ima status samostojnega umetnika. Kot umetniški fotograf pripravlja samostojne razstave svojih del, ukvarja se z multivizijskimi projekti, s fotografijami opremlja ovitke plošč in druge vizualne komunikacije ter redno sodeluje na mednarodnih likovnih simpozijih doma in na tujem. Znan je tudi kot komponist in izvajalec lastne glasbe. Ustvaril je tudi filmsko glasbo za več kot devetdeset filmskih in televizijskih projektov, kot so celovečerni igrani filmi, dokumentarni filmi in televizijske serije. Sodeloval je tudi v več kot stotih gledaliških predstavah doma in na tujem ter imel številne samostojne koncerte v Sloveniji, Evropi in ZDA.

Doslej je več kot šestdesetkrat samostojno razstavljal svoja fotografska dela v Sloveniji, bivši Jugoslaviji, Italiji, Avstriji in ZDA. Njegove fotografije so bile objavljene v pomembnih knjižnih publikacijah (Images and Poems from Slovenia) in uglednih tujih fotografskih revijah (Photo, European Photography).

Njegove fotografije so v številnih javnih in zasebnih zbirkah: Moderna galerija, Ljubljana; Schloss Altenburg, Dunaj; New Orleans Museum of Art; Art Selectors Gallery, Dallas; Prakapas Gallery, New York; Galerie Arte Grafica, Parma; Galerija muzeja mesta Rovinja; Galerija Artes, Nova Gorica; Galerie der Stadt Villach, Beljak; Centro culturale Rubiera, Bologna; Dolenjski muzej, Novo mesto in v mnogih drugih.

Ustvaril je več kot 90 multivizijskih projektov v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, Italiji, Franciji, Portugalski in ZDA. Doma in v tujini je vodil več kot deset glasbenih in fotografskih delavnic.

Živi in ustvarja v Ljubljani.