Primož Hieng

Galerija Lek, 15. julij – 29. avgust 2008

Soline – med nebesi in zemljo

Prvi del galerijske sezone se je v Galeriji Lek končal z navdušujočo razstavo fotografij Primoža Hienga. Odprtje razstave z naslovom Soline – med nebesi in zemljo je privabilo lepo število fotografovih prijateljev, občudovalcev in drugih rednih gostov galerije, ki so si z zanimanjem ogledali fotografije, posnete iz zraka.

Likovni kritik in umetnostni zgodovinar Iztok Premrov je o delu Primoža Hienga zapisal:
“Primož Hieng se zadnje desetletje svoje fotografske ustvarjalnosti intenzivno ukvarja s fotografiranjem iz zraka. Njegov “umetniški cilj” so slovenske reke, mesta in zanimivi krajinski predeli, kot so tudi Sečoveljske soline. Ti njegovi fotografski pogledi na Zemljo iz ptičje perspektive so poleg navdušenju nad lepoto narave namenjeni tudi likovnemu analiziranju zanimivih in slikovitih naravnih pojavov.”

Avtor je sam poudaril, da je načrt, ki si ga je “na zemlji” pripravil pred fotografiranjem solin, v zraku takoj propadel, saj je bila izkušnja “nebes” popolnoma svojstvena. Na vprašanje voditeljice odprtja Eve Longyka Marušič, ali je bil pri fotografiranju iz zraka prisoten tudi strah, je avtor strah priznal, vendar je lepota in redkost arhitekture solin premagala vse pomisleke.

Primož Hieng

Primož Hieng se zadnje desetletje svoje fotografske ustvarjalnosti intenzivno ukvarja s fotografiranjem iz zraka. Njegov “umetniški cilj” so slovenske reke, mesta in zanimivi krajinski predeli, kot so tudi Sečoveljske soline. Ti njegovi fotografski pogledi na Zemljo iz ptičje perspektive so poleg navdušenju nad lepoto narave namenjeni tudi likovnemu analiziranju zanimivih in slikovitih naravnih pojavov. Sečoveljske soline so leta 1989 razglasili za krajinski park, sicer pa njihova zgodovina sega najmanj sedem stoletij nazaj, ko so na tem območju začeli solinariti. Soline so ena izmed temeljnih posebnosti naše sredozemske kulturne dediščine. So tudi naravni spomenik, mokrišče, ki je s svojim bogatim okoljem pravi rezervat za ptice, in predstavljajo resnično enega izmed biserov naše morske obale. Solinska “arhitektura”, njena razčlenjenost, slikovitost in vpetost v naravno okolje so že od nekdaj privlačevale naše likovnike. Navduševali so se nad njihovo slikovito in nenavadno podobo ter jo vsi po vrsti vključevali v svojo motiviko. Božidar Jakac je kar nekaj svojih grafičnih listov posvetil solinarski motiviki, še bolj dosledno in izčrpno se je solinam posvetil znani tržaški in kraški slikar Lojze Spacal. Nepozabne so njegove likovne razčlembe in geometrijske kompozicije, ki so nastale v Sečoveljskih solinah, pa razgibane podobe črpalk na veter. Mnogi slovenski likovni ustvarjalci so tu torej našli navdih, in zato ni nič čudnega, če Obalne galerije že nekaj let načrtno vabijo likovne ustvarjalce v ta čudoviti svet solin, kjer naj se predajo ustvarjalnemu delu. Tako je seveda naravno, da ta ambient pritegne tudi fotografske ustvarjalce. Primož Hieng je zapisal: “Že ob prvem obisku solin sem bil preprosto očaran. Kot mnoge likovne ustvarjalce so tudi mene soline pritegnile z zanimivimi motivi.” Pred samim fotografiranjem solin iz zraka je bil neštetokrat tam. Podrobno je pregledal zemljevide in načrte solin, hotel je vnaprej imeti predstavo o tem, kakšen bo pogled z vrha. A že prvi pogled iz zraka je bil zanj šokanten, saj se mu je odprl povsem neznan svet. Pravi, da se mu je zgodilo tisto, kar bi pravzaprav morali zapisati poeti: tu se je ustavil čas, a se nadaljuje neko drugo življenje in tega življenja je veliko. V trenutku, ko so se odprla vrata helikopterja, je zanj nastopil trenutek ekstaze.

Posebnost fotografskega zapisovanja solin Primoža Hienga, njegovih posnetkov iz zraka, je predvsem iskanje in odkrivanje neskončno menjavajočih ter spreminjajočih se likov in razpoloženj v talni podobi solin. Fotograf je moral preučiti “naravne danosti in zakonitosti” okolja solin, spremljati potovanje svetlobe in vizualne spremembe, ki jih solinam prinašajo letni časi, dnevni in hipni utrinki. Šele potem je začel odkrivati tisto, kar so soline nenavadnega ponudile fotografu in njegovim pogledom iz zraka. Tako se je leta 2005 intenzivno posvetil fotografskemu upodabljanju solin in njihovih vizualnih posebnosti. Njegovi ustvarjalni inventivnosti je bilo prepuščeno, kdaj in kako jih posneti, ob kakšni luči, v katerem delu dneva, da bodo izstopile zanimive podrobnosti, ki se nato zlijejo v učinkovito fotografsko celoto. Njegova fotografska prizadevanja so nedvomno ustvarila vrsto izredno zanimivih likovnih rešitev, ki so v fotografski obliki zanimive za širok krog ljudi. Zato jih fotograf tudi pogosto prikazuje na razstavah. Soline so namreč neizčrpen vir motivov, ki jih je vredno zapisati, naslikati in upodobiti. Hiengova pričevanja imajo poleg drugih umetniških še to pomembno izkušnjo – pogled iz zraka in to je dalo njegovim fotografskim podobam povsem novo razsežnost.

Iztok Premrov

O avtorju

Avtor fotografij Primož Hieng, rojen 1. septembra 1955 v Ljubljani, se je s fotografijo začel ukvarjati že v osnovni šoli. Po študiju novinarstva se je zaposlil na Radiu glas Ljubljane in tam delal skoraj 16 let. Že enajsto leto je glavni in odgovorni urednik Kamniških novic, najbolj brane informativne revije v ljubljanski regiji. Svoje etnološko in zgodovinsko obarvane reportaže redno objavlja v prilogi TT Slovenskih novic, s katerimi sodeluje šesto leto.

V zadnjih letih je avtor fotografij pripravil 24 samostojnih fotografskih razstav in sodeloval na več kot 60 skupinskih razstavah pri nas in v tujini.

Primož Hieng, fotograf prvega razreda FZS, je od leta 2006 član Fotokluba Ljubljana.

Naslov avtorja:

Primož Hieng
Pot terencev 14
1351 Brezovica pri Ljubljani
GSM: 041 991 857
e-naslov: primoz.hieng@siol.net

Nagrade:

  • diploma – fotografska razstava Sedmi kontinent 1971, Šibenik (Hrvaška)
  • prva nagrada za kolekcijo fotografij solin iz zraka – Fotografija 2005, Foto klub Nova Gorica, Solkan
  • diploma – 42. slovenska pregledna fotografska razstava črno-belih in barvnih fotografij 2005, Fotografsko društvo Celje, za sliko solin v kategoriji potovalna fotografija, Celje
  • častni trak FIAP – Miniature 2006, Fotografsko društvo Janez Puhar Kranj, Kranj
  • pohvala – razstava Okroglo, Center za mlade in FKVK Mavrica Radomlje, 2006, Domžale
  • tretja nagrada – razstava Pust 2007, Foto klub Žarek Sežana, Sežana
  • druga nagrada za kolekcijo – Mednarodna razstava 9. podravski salon umetniške fotografije 2007, Đurđevac (Hrvaška)
  • druga nagrada – razstava NARAVAdigiFOTO 2007, Foto klub Diana, Ljubljana
  • pohvala/diploma – 15. mednarodna razstava diapozitivov 2007, Banjaluka (Bosna in Hercegovina)
  • pohvala za kolekcijo – 60 let Foto kino kluba Požarevac, Požarevac (Srbija)
  • prva nagrada – 1. mednarodni fotografski natečaj Sonce, trenutek neskončnosti, Velikovec (Avstrija)
  • pohvala – Ekološka stvarnost, Foto kino klub Požarevac, Požarevac (Srbija)
  • pohvala – First International Photo Exibition – Ecological dimensions 2008, Niš (Srbija)

Priznanja:

  • priznanje v akciji Novinar revije M, 1972
  • posebno priznanje Občine Kamnik za leto 2006 za novinarske in fotografske dosežke