Pred uporabo zdravil natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.

Železo za zdravo nosečnost in porod

Med nosečnostjo je pomembno, da ste pozorne na hrano, ki jo uživate. Ob prenehanju uživanja škodljivih snovi ne smete pozabiti, da morate nekaterih hranil zdaj uživati več. Ne začnite jesti za dva, vendar pa morate povečati vnos nekaterih hranil, kot je železo, da boste vi in otrok ostala zdrava.

Nosečnost in porod sta za vaše telo velika obremenitev. Če imate dovolj železa, boste pripomogli k razvoju zdravega otroka, boste lažje kos izzivom poroda ter se lažje spoprijeli s prvimi dnevi otrokovega življenja in uživali v njih. 

Železo za zdravega otroka

Železo je potrebno za pravilno delovanje vseh organov in še zlasti za njihovo rast.1 Otrok potrebuje železo, medtem ko se razvija v maternici, potrebuje pa tudi zalogo železa, ki omogoča rast po rojstvu. Železo ima ključno vlogo tudi pri ohranjanju otrokovega zdravja od obdobja dojenčka do najstniških let. 

Kako bom vedela, ali mi primanjkuje železa?

Znaki, da vam morda primanjkuje železa, vključujejo občutek brezvoljnosti ali iztrošenosti, bledico in zasoplost. Več o znakih in simptomih pomanjkanja železa lahko poiščete v poglavju Prepoznavanje simptomov anemije.

Med nosečnostjo hlepenja po določenih živilih pogosto ne jemljemo dovolj resno. Lahko se na primer sredi noči odpravite po sladoled ali čutite nenehno željo po vloženi čebuli. Anemija zaradi pomanjkanja železa lahko povzroči tudi željo po uživanju nenavadnih stvari, npr. ledu in celo umazanije. Če se vam vaše hlepenje zdi nenavadno ali se srečujete kakim drugim znakom pomanjkanja železa, npr. omedlevico ali utrujenostjo,2 se o tem posvetujte s svojim zdravnikom.

Morda mi primanjkuje železa. Kaj lahko storim?

Pomanjkanja železa (ko nimate na voljo dovolj železa za proizvodnjo vseh rdečih krvnih celic lahko vpliva na vašo nosečnost3, zato je pomembno, da ste poučeni o znakih pomanjkanja železa in o tem, kako pridobiti več železa s hrano. 

Železo za zdravo nosečnost  

Železo je nujno potrebno hranilo za vsakodnevno življenje in postane še posebej pomembno v nosečnosti.4 Anemija (slabokrvnost) zaradi pomanjkanja železa v nosečnosti lahko pomeni, da se bo otrok verjetneje rodil prezgodaj (nedonošenost) ali da bo majhen (majhna porodna teža).4

Če vas skrbi, da vam primanjkuje železa, ne oklevajte in se dogovorite za dodaten obisk pri zdravniku. Zdravnik bo po potrebi preveril vaše ravni železa in vam ustrezno svetoval. Količina železa, ki ga potrebujete, se z vsakim trimesečjem spremeni, zato jo je treba nadzorovati ves čas nosečnosti.

Za kaj se uporabi dodatno železo?

Posteljica 

Posteljica je nov organ, ki zraste med nosečnostjo. Kisik in hranila potujejo s krvjo skozi posteljico in popkovnico do otroka. Odpadki, ki jih ustvari otrok, se vrnejo skozi popkovnico in posteljico, da jih telo lahko izloči.5

Dodatna kri

Med nosečnostjo v telesu kroži skoraj dvojna količina krvi.6 Kri med drugim vsebuje plazmo in rdeče krvne celice. Število rdečih krvnih celic se mora povečati, za kar telo potrebuje železo.6 Poleg tega je železo potrebno za rast in pravilno delovanje posteljice.7

Koliko železa potrebujem?

Količina železa, ki ga potrebujete, se med trimesečji nosečnosti razlikuje. V prvem trimesečju prihranite nekaj železa zaradi prenehanja menstruacije, v drugem in tretjem trimesečju pa se potreba po železu zveča.6 Po priporočilih morate s prehrano zaužiti 1,5-krat toliko železa kot pred nosečnostjo.8

Na srečo telo deluje tako, da iz hrane pridobi karseda veliko železa, absorpcija železa iz hrane pa se spreminja glede na otrokove potrebe. Do 30. tedna nosečnosti telo absorbira skoraj 90 odstotkov železa, ki ga zaužijete, kar je 3-krat toliko kot v 8. tednu nosečnosti.6

Telesu lahko pomagate tudi s prehrano, bogato z železom. Pomembno je, da se o najboljši hrani za uživanje med nosečnostjo posvetujete z zdravnikom ali babico, saj se morate med nosečnostjo odpovedati nekaterim živilom.9, 10

Morda boste tudi ob prehrani, bogati z železom, in neverjetni prilagojenosti telesa, težko zaužili tako količino železa, ki ga potrebujete.6

Ali me ogroža pomanjkanje železa?

Tveganje za pojav pomanjkanja železa ali anemije (slabokrvnosti) zaradi pomanjkanja železa lahko povečajo nekateri dejavniki:

  • Če ste imeli nizke ravni železa že pred nosečnostjo.
  • Če že imate otroke, zlasti če so si blizu po starosti.
  • Če ste rodili dvojčke ali več otrok.11

Pomanjkanje železa in porod

Če imate v nosečnosti anemijo zaradi pomanjkanja železa, boste morda teže prenesli izgubo krvi med porodom.11 Poleg tega ste v večji nevarnosti za izgubo velike količine krvi po porodu, kar imenujemo poporodna krvavitev.12

Tveganje za veliko izgubo krvi in s tem poporodno pomanjkanje železa je večje tudi, če rodite s carskim rezom, ne glede na to, ali gre za elektivni (načrtovani) ali nujni carski rez.12 Če vnaprej veste, da boste imeli carski rez, zlasti če so razlog zanj zapleti s posteljico, lahko telesu pomagate tako, da poskrbite za obilen vnos železa.

Železo je pomembno za vašega otroka, pa tudi za vas. Ne pozabite skrbeti zase, da boste lahko čim bolj uživali v življenju in izkušnji nosečnosti ter poroda.

Viri:

  • 1. Rao R, Georgieff MK. Iron in fetal and neonatal nutrition. Semin Fetal Neonatal Med. 2007;12(1):54-63. doi:10.1016/j.siny.2006.10.007.
  • 2. Wood MM, Elwood PC. Symptoms of iron deficiency anaemia: A community survey. Br J Prev Soc Med. 1966; 20: 117-121.
  • 3. World Health Organization. Iron deficiency anaemia. Assessment, prevention and control: A guide for programme managers.; 2001.
  • 4. Milman N. Prepartum anaemia: prevention and treatment. Ann Hematol. 2008;87(12): 949-59. doi:10.1007/s00277-008-0518-4.
  • 5. Desforges M, Sibley CP. Placental nutrient supply and fetal growth. Int J Dev Biol. 2010; 54(2-3):377-90. doi:10.1387/ijdb.082765md.
  • 6. Bothwell TH. Iron requirements in pregnancy and strategies to meet them. Am J Clin Nutr. 2000;72(Suppl):257S-264S.
  • 7. Cetin I, Berti C, Mandò C, Parisi F. Placental iron transport and maternal absorption. Ann Nutr Metab. 2011; 59(1): 55-8. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22123640. Accessed February 12, 2014.
  • 8. McDermid J, Lönnerdal B. Iron. Adv Nutr. 2012;(1):532-533. doi:10.3945/an.112.002261.Table.
  • 9. Hartmann S, Brørs O, Bock J, et al. Exposure to retinoic acids in non-pregnant women following high vitamin A intake with a liver meal. Int J Vitam Nutr Res. 2005; 75(3): 187-94. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16028634. Accessed February 7, 2014.
  • 10. Evans EC. The FDA recommendations on fish intake during pregnancy. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2002;31(6):715-20. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12465868. Accessed February 7, 2014.
  • 11. Breymann C. Iron deficiency anemia in pregnancy. Expert Rev Obstet Gynecol. 2013; 8(6): 587-596. doi:10.1586/17474108.2013.842683.
  • 12. Briley A, Seed PT, Tydeman G, et al. Reporting errors, incidence and risk factors for postpartum haemorrhage and progression to severe PPH: A prospective observational study. BJOG An Int J Obstet Gynaecol. 2014; 121(7):876-888. doi:10.1111/1471-0528.12588.
Pred uporabo zdravil natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.
Pred uporabo zdravil natančno preberite navodilo! O tveganju in neželenih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali s farmacevtom.