Jelena Gankina - Obrazi
Njena življenjska pot je edinstvena kot njena ustvarjalna pot – od priznane farmacevtke, katere poklicna zgodba se je več kot desetletje prepletala z Lekovo, do uveljavljene umetnice, ki z umetniškim izrazom odkriva odnos do samega sebe in svojih hotenj.
Jelena Gankina navdih za slikanje opisuje z besedami: »Motivacija za slikanje je pri meni vedno notranja potreba, da preidem v aktivno stanje odklopljenega od vsakdanjega življenja duha; stanje, ki ni nič drugega, kot ustvarjalna evforija.«
Razstava Jelene Gankine ni namenjena zgolj predstavitvi njenih likovnih dosežkov, temveč prikazuje pripoved o osebni preobrazbi, iskanju novega umetniškega izraza in dialogu med razumom ter čustvi.
Naj ta razstava služi kot navdih za vse nas. Želimo vam prijeten ogled.
Od 24. 9. 2024 do 3. 11. 2024
Dialog
Slikarka Jelena Gankina je želela v Galeriji Lek s svojimi deli prikazati izjemno pozornost do podjetja, v katerem je dobro desetletje izpolnjevala vrsto strokovnih nalog. Njena naklonjenost podjetju, predvsem pa izredno precizna razmišljanja o sebi kot slikarki in svojem profesionalnem ustvarjanju so spodbudila predstavitev njenih najnovejših slikarskih del v obliki dialoga s kustosom razstave.
Fascinantno se mi zdi, da ste se za študij slikarstva odločili v svojem zrelem obdobju, tako rekoč že ob koncu vaše poklicne kariere. Kako ste v napetem obdobju iskanja potrditve svojih želja, da dokončate slikarsko izobrazbo na najvišji ravni, premagovali vse ovire?
Risanje je bilo moje edino redno početje nekje do 12. leta, ko me je začela zanimati tudi glasba. Potem je bilo zanimanj čedalje več (biologija, tuji jeziki), z risanjem pa sem se ves čas in povsem naravno ukvarjala v prostem času. Študirala sem farmacijo, kljub prepričanju mojega slikarskega mentorja, da sem rojena ravno za slikarko. Sledila je zanimiva znanstvena kariera, služba, ki me je veselila zaradi raznolikosti in stalne potrebe po novem znanju in razvoju. Ko sem le utegnila, sem se udeleževala likovnih delavnic, več od tega pa ob naporni službi ni bilo mogoče. Med dopusti, posebej zadnjih 10 let, sem precej slikala ter risala in se ob tem zavedala svojih slikarskih pomanjkljivosti; jasno sem videla, da potrebujem razvoj, redno učenje slikanja in risanja. Ob koncu delovne dobe, ko sem začela razmišljati o nadaljnjem življenju brez službenih obremenitev, sem se hitro odločila, da začnem študirati slikarstvo. Da, to je bila moja zrela odločitev, naravna in zavestna. Glede samega študija lahko rečem, da sem v njem neizmerno uživala, ne glede na ves potreben napor in večje ali manjše krize, ki sem jih doživljala. Vsak teoretski predmet posebej je bil zame okno v čisto nov svet, ki sem ga odkrivala zase, dnevna večurna praksa risanja in slikanja pa je počasi brisala moje napake in širila moja ustvarjalna obzorja. Napor sem jemala za nekaj samoumevnega za ta študij, kot nujen pogoj za napredovanje in uspeh.
Lastna podoba je ena izmed temeljnih motivnih odločitev v vaši ustvarjalnosti. Ob vsem drugem zahteva odkrit odnos do samega sebe in svojih hotenj. Kako torej poteka vaš notranji dialog, na podlagi katerega nastane samopodoba?
Preden sem začela študirati, nisem preveč razmišljala o motivih slik in namenu, ki si ga v bistvu želim doseči s sliko. Slikala sem to, kar sem videla. Med študijem se je vse spremenilo: za vsako sliko potrebujem obdobje razmišljanja, kratko ali dolgo, da jasno razumem, kaj bi rada izrazila na sliki in ustrezno izoblikujem motiv. Ker v glavnem 'slikam čustva', je zame nujno jasno razumevanje človeških emocij, občutij in njihovega zunanjega izraza, 'notranjega in zunanjega gibanja' po izrazu velikega poznavalca umetnosti Izidorja Cankarja. Notranji pogovor pomaga razjasniti 'notranje gibanje' in to, na kakšen način ga bom izrazila. Seveda ni rečeno, da bo slika po temeljitem notranjem dialogu dobra, vendar brez tega zagotovo ne bo tako dobra, kot bi lahko bila.
Vprašanje iskrenega likovnega ustvarjanja je seveda tudi vprašanje trdne motivacije in poleg emotivnih tudi premišljenih odločitev.
Motivacija za slikanje je pri meni vedno notranja potreba, da preidem v aktivno stanje odklopljenega od vsakdanjega življenja duha; stanje, ki ni nič drugega, kot ustvarjalna evforija. To je težko pojasniti: zelo težak in pogosto mučen ustvarjalni proces prinaša neizmeren užitek. Verjetno je to podobno vzpenjanju na goro, mogoče je tudi, da sta obe početji pogojeni z istim notranjim biokemijskim stanjem človeškega organizma, značilnim za občutenje užitka.
V vaših delih sta si umetniški pripoved in izpoved povsem blizu, kako se po vaše prepletata v uspešno naslikani podobi?
Zdi se mi, da lahko vsaka slika izraža sožitje pripovedi in izpovedi, ne glede na to, kaj prikazuje. To je odvisno od želje slikarja in tudi izrazne moči njegovega slikarstva. Vsak portret tako ali drugače pripoveduje zgodbo o portretirancu, vendar je istočasno izpoved avtorja. Tudi negibno cvetje v vazi ne pripoveduje samo o sebi, temveč razkriva slikarjevo dušo, ki se vidi v kompoziciji, potezah čopiča, avtorskem slogu.
Ali vas umetniško ustvarjanje na določen način spreminja in kako se ob vaših reakcijah spreminja sama ustvarjalnost?
Umetnost me zelo spreminja, ker se s poslušanjem, razmišljanjem in opazovanjem vedno bolj poglabljam v psihologijo ljudi. Proučujem človeške reakcije, da jih čim bolj izrazito poustvarim na platnu. Prepričana sem, da zaradi tega postajam bolj razumevajoča; bolj in bolj se zavedam kompleksnosti človeških odzivov na različne situacije. Tudi moje slike se spreminjajo pod vplivom tako mojih notranjih sprememb, kot tudi zaradi rastoče želje po razvoju barvne palete, uporabi različnih likovnih medijev, spremembi slikarskega sloga, iskanju novih izraznih možnosti, novih motivov. Upam, da bo rezultat teh sprememb moj nadaljnji slikarski napredek.
Iztok Premrov in Jelena Gankina
Življenjepis
Po končani srednji šoli v Moskvi (Rusija) sem se leta 1975 vpisala na farmacevtsko fakulteto Visoke šole za medicino, na kateri sem leta 1980 diplomirala iz farmacije. Nato sem se kot raziskovalka zaposlila na Farmakološkem inštitutu v Moskvi, kjer sem leta 1984 magistrirala iz farmakologije. Leta 1994 sem začela delati na predstavništvu firme Lek v Rusiji, kjer sem se ukvarjala z registracijo zdravil. Leta 1996 sem se zaposlila na Lekovem predstavništvu v Kijevu (Ukrajina) in skrbela za registracijo zdravil v Ukrajini in Moldaviji. Od leta 1999 do leta 2004 sem delala v Ljubljani v Lekovem sektorju za registracijo zdravil, kjer sem skrbela za medicinski del dokumentacije v registracijskih dokumentih za celotno bivšo Sovjetsko zvezo in države Vzhodne Evrope. Hkrati sem postala uradna Lekova prevajalka registracijskih dokumentov v ruščino. Od leta 2004 sem delala v različnih farmacevtskih podjetjih kot regionalna direktorica za registracijo zdravil v državah Vzhodne Evrope (Pliva, Hrvaška), kot direktorica za registracijo zdravil v Rusiji (Abbott, Bristol Myers Squibb – obe ZDA, Polpharma – Poljska, ruske farmacevtske firme). Leta 2020 sem se dokončno preselila v Slovenijo in zaključila farmacevtsko kariero.
Celo življenje sem se amatersko ukvarjala z likovno umetnostjo in že kot otrok razstavljala svoja dela v Rusiji in drugih državah po izboru mentorja ateljeja, ki sem ga obiskovala. Kljub uspešnemu razvoju kariere v farmacevtski industriji sem si vedno želela pridobiti visoko izobrazbo na področju slikarstva in postati poklicna umetnica. Zato sem se po vrnitvi v Slovenijo vpisala na Visoko šolo za risanje in slikanje v Ljubljani, kjer sem leta 2023 diplomirala z najvišjo oceno v letniku in potem nadaljevala študij slikarstva na drugi stopnji. Študij slikarstva mi je pomagal bistveno izboljšati kakovost likovnih del in me pripeljal v svet profesionalne umetnosti. Od leta 2023 razstavljam v Sloveniji.
Razstave
- 12.–15. oktober 2023: Protokolarni objekt Brdo pri Kranju, Slovenija, razstava izbranih lastnih del v okviru razstavnega sejma ART EXPO Ljubljana
- 4. januar–4. februar 2024: Knjižnica Šiška – MKL Ljubljana, Slovenija, samostojna slikarska razstava
- 4. julij–29. julij 2024: Galerija Atrij Tržič, Slovenija, samostojna razstava
- 24. september–4. november 2024: Galerija Lek Ljubljana, Slovenija, načrtovana samostojna razstava
- 13.–15. oktober 2024: Magazzino Trst, Italija, razstava izbranih lastnih del v okviru načrtovanega razstavnega sejma ART EXPO Trieste