Ilustracije Irene Majcen v Galeriji Lek

V sredo, 4. decembra, smo odprli razstavo ilustracij akademske slikarke Irene Majcen.

Goste je v imenu Leka, člana skupine Sandoz, pozdravila voditeljica Blažka Müller Pograjc in predstavila umetnico.

S svojim glasbenim nastopom je goste Galerije Lek navdušil mlad klarinetist Žan Vlašič, ki obiskuje 3. letnik Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana v razredu prof. Andreja Zupana. Poleg drugih nagrad je pred kratkim osvojil Srebrno plaketo na mednarodnem tekmovanju EMONA 2013.

Več o tematiki razstave in o samem delu Irene Majcen je povedal umetnostni zgodovinar in likovni kritik Iztok Premrov, ki je v zloženki k razstavi zapisal:

»Če bi ilustriranje opredelili kot »osvetljevanje« idej na vizualni način, se nam tvorci ilustracije pokažejo kot tisti, ki nam odpirajo pota v skrivnosti besedil z likovnimi sredstvi. Irena Majcen nam kot ilustratorka to pot prepričljivo odpira že polna štiri desetletja.

Sama pravi: »Zanima me predvsem ilustracija, ki ji rečemo knjižno slikarstvo, torej taka, ki stoji samostojno ob besedilu, je z njim v kontrapunktu in ga dopolnjuje. Tematika me motivira podobno, kot je pisatelja, sama pa jo rešujem kot slikarka! Moje ilustracije stojijo samostojno, kajti ilustracija, ki je podrejena besedilu, ne more funkcionirati slikarsko. Ilustracija mora z besedami likovnega jezika reševati tiste probleme, ki jih razgrinja izbrano besedilo.«

Seveda pa lahko Majcnova izpolnjuje svoje, slikarskim zakonitostim posvečene naloge ilustratorke predvsem tako, da si, kolikor je mogoče, sama izbira odgovarjajoče literarne vsebine, s katerimi se lahko umetniško poistoveti.

Irena Majcen: »Seveda imam afiniteto do določenih literarnih besedil, ki so mi zanimiva. To so predvsem miti, pravljice in besedila z arhetipskimi motivi, takimi, ki presegajo raven pravljice ter mi omogočajo slikarski pristop. Večina mojih del je posvečena zakladnici pravljic in mitov, pri ilustriranju vselej poskušam priti do njihovega jedra, ki me potem okupira kot slikarko. Dekorativna ilustracija lahko le obravnava določene situacije v besedilu ali pa ga poskuša rekonstruirati. Mene zanima vstop v samo jedro pripovedi. Tam razkrivam to, kar razumem kot njegovo pronicanje v zakonitosti naše psihe. Vse naslanjam na občutke odprtosti oziroma spraševanja. Miti imajo namreč prvino brezčasnosti, ki me zanima, njihovo jedro ni zaključeno. Vse to vidim kot proces odprtega iskanja prej vprašanj kot odgovorov. Kot slikarka se poskušam spraševati o temeljnih zakonitostih psihe. Mislim, da so miti izredno precizno in pronicljivo zaznavanje psiholoških razsežnosti, so brez ideoloških primesi in imajo zato izrazito poetsko razsežnost. Njihova odprtost jim daje vrednoto nadčasovnega.«

V najnovejšem času se je Irena Majcen lotila zelo zahtevne naloge s področja poljudnoznanstvene ilustracije. Z več kot dvesto petdesetimi ilustracijami je opremila učbenik oziroma priročnik Striženje in oblikovanje pričesk.

Irena Majcen: »Poljudnoznanstvene ilustracije sem se lotila prvič in znotraj nje vidim izrazito zahteven faktografski del. Temu moraš biti nekako zvest, kar te postavlja pred težavno nalogo. Tovrstna ilustracija je likovno nehvaležna, saj avtorju pušča malo prostora za likovno izražanje, za njegovo domišljijo. Zato sem se pri tem delu oprla na zanimiv citat znamenite modne oblikovalke Coco Chanel, ki je rekla nekako takole: Moda je nekaj neumnih idej, ki jih je treba čim prej pozabiti, kar pa je pomembno, je stil. Ta predstavlja naš odnos do realnosti v najboljšem pomenu besede. Zato sem se pri ilustriranju priročnika ves čas izogibala dekorativni risbi in modnim skicam. Tudi pri tem mojem prvem delu s področja poljudnoznanstvene ilustracije sem ostala zvesta sami sebi, me je pa seveda izzivalo, ali se ga da približati ekspresivni ilustraciji.«

Poznavalci slovenske ilustracije so že zdavnaj opazili drugačnost ilustracij Irene Majcen in da nosijo v sebi nekaj starinskega. To ne pomeni, da niso sveže in aktualne v svojem času, ampak nasprotno, njihova izraznost oziroma ekspresivnost jim dajeta vse vrednote nadčasnosti, to pa je tisto, kar Majcnova v ilustracijah išče in osvaja ves čas na izrazito avtorski, po njenem čisto slikarski način.«

Goste in prijatelje je pozdravila akademska slikarka Irena Majcen in se zahvalila za številčni obisk njene razstave.

Biografija

Irena Majcen je bila rojena leta 1948 v Mariboru. Leta 1972 je diplomirala na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani pri profesorju Maksimu Sedeju. Med letoma 1972 in 1977 je kot ilustratorka v Findhornu na Škotskem pri založbi Findhorn Publications skrbela za likovno opremo. Med letoma 1977 in 1982 je bila likovna pedagoginja na osnovni šoli Zvonka Runka v Ljubljani. Od leta 1982 je bila samostojna umetnica – ilustratorka, leta 1996 pa se je zaposlila kot likovna pedagoginja na Srednji poklicni in strokovni šoli Bežigrad v Ljubljani (do leta 2012).

Živi in ustvarja v Ljubljani. Kot ilustratorka je opremila 36 knjig. Njena dela so v stalni zbirki ilustracij v Šivčevi hiši v Radovljici. Leta 1995 je prejela plaketo Hinka Smrekarja na Slovenskem bienalu ilustracije.

Samostojne razstave

1982 Tolmin, Knjižnica Cirila Kosmača
1993 Ljubljana, Galerija ZDSLU – Zgodbe s panjskih končnic, Lepotica in zver
Radovljica, Galerija Šivčeva hiša (pregledna razstava)
1997 Medvode, knjižnica
2002 Ljubljana, Knjižnica Bežigrad
2003 Ljubljana, knjižnica, Glinškova ploščad

Skupinske razstave

Irena Majcen je s svojimi ilustracijami sodelovala na številnih skupinskih razstavah doma in v tujini. S svojimi deli se je večkrat udeležila Mednarodnega bienala ilustracije v Bratislavi (Slovaška) in Slovenskega bienala ilustracije v Ljubljani.

Razstava je na ogled do 31. januarja 2014.